Sylwester Król

Ul. Wróblew 11, 98-235 Wróblew

pacjent@ginekologkrol.pl
Wyślij wiadomość

Kiedy jest najlepszy czas na wizytę?

W przypadku regularnych badań ginekologicznych, zalecane jest wykonywanie ich raz w roku lub co najmniej co dwa lata. W przypadku kobiet aktywnych seksualnie lub z innymi czynnikami ryzyka, takimi jak choroby układu rozrodczego w rodzinie, zaleca się częstsze wizyty.

Kiedy występują objawy takie jak bóle brzucha, krwawienia między miesiączkami, zmiany w wydzielinie pochwowej czy problemy z płodnością, należy skonsultować się z lekarzem jak najszybciej, gdy tylko pojawią się te objawy.

W przypadku pozytywnego testu ciążowego ważne jest, aby skonsultować się z ginekologiem jak najszybciej. Wizyty kontrolne są zaplanowane w określonych odstępach czasu, zaczynając od początkowego etapu ciąży.

Jakie pytania może zadawać lekarz podczas pierwszej wizyty?

• w jakim wieku miałaś pierwszą menstruację?
  • kiedy wystąpiła ostatnia miesiączka?
  • czy Twój okres jest regularny?
  • jakie dolegliwości występują u Ciebie w czasie menstruacji? (a także przed i po)
  • czy jesteś aktywna seksualnie?
  • czy stosujesz środki antykoncepcyjne? (jakie?)
  • czy miałaś w przeszłości wykonywane jakiekolwiek zabiegi narządów rodnych?
  • czy w Twojej rodzinie występował nowotwór piersi lub jajnika?

Kiedy lekarz może określić płeć dziecka?

Określić płeć dziecka można podczas badania ultrasonograficznego, zwykle w drugim trymestrze ciąży, czyli między 18 a 22 tygodniem ciąży.
Jednak w niektórych przypadkach, np. ze względu na położenie dziecka, płeć może być trudna do określenia.

Co to jest cytologia?

Jest to procedura, która polega na pobraniu poprzez wziernik złuszczonego nabłonka szyjki macicy. Badanie jest praktycznie bezbolesne.
Regularne wykonywanie umożliwia wczesne wykrycie zmian nowotworowych, które cechują się bardzo wysoką wyleczalnością.

Co to jest badanie przezpochwowe USG?

Jest to jedna z metod diagnostyki obrazowej, która polega na wprowadzeniu do pochwy specjalnej sondy o grubości 1-2cm, która emituje fale dźwiękowe.

Badanie umożliwia szczegółową ocenę narządów płciowych (jajników, macicy, szyjki macicy) oraz narządów otaczających (np. pęcherza moczowego). Jest bezbolesne i stosunkowo krótkie, trwające zwykle od 10 do 20 minut.

Stosowane jest w diagnostyce wielu schorzeń, takich jak torbiele jajników, mięśniaki macicy, polipy szyjki macicy, zaburzenia miesiączkowania czy podejrzenie ciąży pozamacicznej. Wykorzystywane jest także do monitorowania ciąży i rozwoju płodu.

Jakie są wskazania do badań prenatalnych?

Rutynowe badania prenatalne są rekomendowane każdej kobiecie ciężarnej, nawet przy fizjologicznym przebiegu ciąży. Istnieją przypadki, których szczególnie ważne jest przeprowadzanie tego badania:

• wiek kobiety ciężarnej przekracza 35 lat
  • poprzednie ciąże miały przebieg patologiczny
  • w rodzinie ciężarnej (lub ojca dziecka) występują choroby o podłożu genetycznym
  • przyszła matka urodziła wcześniej dziecko z wadą genetyczną, neurologiczną lub ze specyficzną chorobą z grupy schorzeń metabolicznych
  • występują nieprawidłowości w obrazie badania USG

Kiedy mogę poznać termin porodu?

Najbardziej precyzyjny wynik można uzyskać podczas badań USG wykonywanych do 14. tygodnia ciąży.
Do tego czasu dokładność wynosi zwykle kilka dni.

U nas Pacjentki są otoczone opieką doświadczonego lekarza pełnego pasji. Zapoznaj się z naszą ofertą i wybierz co będzie dla Ciebie najlepsze